طب سنتی و حفظ سلامتی

سبک زندگی

طب سنتی و حفظ سلامتی

طب سنتی ایران «حفظ سلامتی» را در یک عبارت خلاصه می‌کند: دستورات روش زندگی صحیح به سه دسته طبقه‌بندی می‌شود:

دسته اول) دستورات عمومی

دسته دوم) دستورات مخصوص هر مزاج

دسته سوم) دستورات مخصوص گروه‌های خاص

 

دستورات عمومی این دستورات برای تمامی افراد یکسان است و ربطی به خصوصیات مزاجی و فردی ندارد. همه باید سعی کنند برای حفظ سلامتی حتی‌المقدور این دستورات را به کار ببندند و از نعمت بزرگ سلامتی برخوردار شوند.

1. خودتان را بشناسید، از داده‌های الهی جسمی و روحی خود بی‌اطلاع‌ نباشید. اگر دستگاه گوارش شما از ابتدا کمی ضعیف بوده، لازم است از اول برای کنار آمدن با این ضعف جسمی خود برنامه‌ریزی کنید. برعکس، احتمالاً مغز و فکر شما قویتر است. نمی‌شود تمامی خوبی‌ها یک جا جمع شود. دستگاه گوارش ضعیف را هم می‌شود مقداری تقویت کرد که در این مطلب تا اندازه‌ای به راه‌های عملی آن پرداخته شده است. شناخت از توانایی‌های روحی و معنوی خدادای نیز همین‌طور است. انسان باید ظرفیتش را بشناسد و مطابق آن مسئولیت‌پذیری داشته باشد. راه‌های آسمانی به تعداد افراد بشر متفاوت است و هرکس راه خود را دارد. برای شناخت لازم، باید به دانشمندان راه ربانی مراجعه نمود؛ آنانند دانشمندان واقعی و آگاهان به دردهای اصیل بشری.

2. از قبل خودتان را برای شرایط محیطی که در آن قرار خواهید گرفت، آماده کنید. مشکلات را بیش از اندازه بزرگ نکنید؛ زندگی بدون سختی بی‌مزه است! انسان ذاتاً در سختی‌ها رشد می‌کند و شخصیتش شکل می‌گیرد. به هر تقدیر، درس خواندن و کسب علم سخت ولی نتایجش ارزشمند است؛ به همین علت فرشتگان به طالب علم عشق می‌ورزند و سعی می‌کنند مشکلات او را حل کنند. ازدواج یک عامل به هم زننده نظم فکری و عادت‌های رایج زندگی مجردی است. تحمل متقابل و صبر لازم دارد، ولی ثمراتش بسیار شیرین است، زیرا در جهت تقوای الهی و پسندیده رب رحیم است و چه امری بالاتر از این! کار و مسئولیت‌پذیری اجتماعی و این امانت الهی؟؟ انسان می‌تواند در محیطش تأثیر بگذارد و داده‌های الهی خود را به منصه ظهور برساند و خانواده و جامعه از میوه‌های شیرین آن استفاده کنند.

3- عواطف و هیجانات خود را سرکوب نکنید و آنها را با نزدیکان و دوستان شفیق در میان بگذارید.

4- حتماً به اندازه کافی فعالیت جسمی داشته باشید. پیاده‌روی و سایر ورزش‌های مورد علاقه را فراموش نکنید. توان جسمی شما در انتخاب نوع و میزان فعالیت جسمی مهم است. معمولاً در سنین بالا بهترین فعالیت جسمی، پیاده‌روی است. اصل مهم تناسب بین فعالیت بدنی و خوردن را فراموش نکنید. نشانه رعایت این اصل، تغییرات اندک و با شیب ملایم وزن پس از 25 سالگی است (دوران حاملگی و شیردهی شامل این مورد نیستند). وقت خوب ورزش حدود دوساعت پس از مصرف غذا است؛ ورزش بلافاصله پس از صرف غذا موجب بروز بیماری می‌شود.

5- فقط وقتی گرسنه‌اید، غذا میل کنید. مصرف غذا، هنگامی که غذای قبلی هضم نشده، عامل رخت بربستن سلامتی است. «پرخوری» به دستگاه گوارش صدمه می‌زند و بدن را از مواد خوب و بد پر می‌کند و در مجموع، بدن، انبار مواد زاید می‌شود؛ آن وقت است که خستگی و سنگینی و کسالت خواهد آمد. حتی پرخوری در رابطه با مواد فکری و روحی نیز بد است! به اندازه‌ای از مواد فکری و روحی خوب و شیرین استفاده کنید که ظرفیت روحی شما اجازه می‌دهد. «دیدن فیلم‌ها و شنیدن آهنگ‌های خاص و همراهی با دوستان نامناسب» به روح و روان شما صدمه خواهد زد. در همین موارد، افراط در استفاده انواع خوب آنها نیز (مانند پرخوری غذایی) آخر عاقبت پر سر و صدا و ناراحت‌کننده‌ای خواهد داشت.

6- به اندازه کافی از مایعات استفاده کنید ولی بدون تمایل به نوشیدنی‌ها از آنها استفاده نکنید. آب بهترین نوشیدنی‌هاست ولی فرد می‌تواند برحسب مزاج، فصل و علاقه، چای و نوشیدنی مناسبی خود را انتخاب نمایند.

7- به اندازه کافی استراحت کنید و خواب به اندازه داشته باشید.

8- خانم‌ها در هنگام پریود و یک ماه پس از زایمان از قرار گرفتن در محیط سرد و مصرف غذاهای سرد مزاج خودداری کنند. همچنین استراحت کافی داشته باشند و از اضطراب بپرهیزند.

9- خانم‌ها توجه فرمایند، طهارت و شستشوی صحیح پس از اجابت مزاج در کاهش انتقال میکروب‌ها و عوامل بیماریزا و کنترل عفونت‌های مقاوم زنانه اهمیت دارد. اصل اینست که حرکت دست در هنگام شستشو از طرف مقعد به سمت واژن نباشد. در حرکت «پشت شو» دست از پشت کمر، به سمت مقعد حرکت و منطقه را طهارت می‌کند. در حرکت «گردشو» دست از جلو، فقط به صورت دورانی مقعد را شستشو می‌نماید و از حرکت به سمت واژن خودداری می‌کند.

10- ادرار و مدفوع خود را نگاه ندارید. از توصیه‌های غلط به کودکان این است که به علت عدم نظافت کامل دستشویی‌ها در مهدکودک‌ها و مدارس به دستشویی نروند؛ این توصیه نامناسب زمینه‌ساز یبوست و همچنین عفونت‌های ادراری در کودکان می‌شود. تعریق کافی نیز برای سلامتی مفید است.

11- ارتباط معنوی صحیح برای انسان (این موجود دارای دو بعد مادی و معنوی) لازم است. ارتباط صحیح معنوی بر بعد مادی انسان و حفظ سلامتی تأثیر فوق‌العاده‌ای دارد. بهترین ارتباط معنوی و روش‌های مربوطه را نباید از فرهنگ‌های غریبه غیربومی چین و ماچین کسب نمود؛ که خود، عامل بیماری معنوی و مادی خواهند بود.

12- نگرانی، خشم و هیجان بیش از اندازه نداشته باشند.

طب سنتی و حفظ سلامتی
طب سنتی ایران «حفظ سلامتی» را در یک عبارت خلاصه می‌کند

مالکیت معنوی مجله سلامت پلاس (healthplusmag.ir) علامت تجاری ناشر است. سایر علائم تجاری مورد استفاده در این مقاله متعلق به دارندگان علامت تجاری مربوطه می باشد. ناشر وابسته یا مرتبط با دارندگان علامت تجاری نیست، و توسط دارندگان علامت تجاری حمایت، تایید یا ایجاد نشده است، مگر اینکه خلاف آن ذکر شده باشد و هیچ ادعایی از سوی ناشر نسبت به حقوق مربوط به علائم تجاری شخص ثالث وجود ندارد.


لینک سایت مرجع

این دستورات برای تمامی افراد یکسان است و ربطی به خصوصیات مزاجی و فردی ندارد.

Image